Foliumzuur toont alarmerend
effect
Patiënten met een voorstadium van
darmkanker moeten niet experimenteren met fikse doses van de vitamine foliumzuur, ontdekte
een Wageningse promovenda. Het onderzoek van drs. Maureen van den Donk laat zien dat
foliumzuur in hoge doseringen bij hen de kans op kanker doet toenemen. Opvallend, omdat
tot dusver in studies bijna alleen positieve effecten van de vitamine zijn beschreven.
Foliumzuur laat in dit onderzoek een zorgwekkend gezicht zien, aldus de promovenda.
www.resource-online.nl/magazine/artikelwb.php?id=2379
Foliumzuur in hoge dosis promoot
darmkanker
Patiënten met een voorstadium van
darmkanker moeten niet experimenteren met fikse doses foliumzuur (vitamine B11), ontdekte
drs. Maureen van den Donk. Uit haar onderzoek, waarop ze vandaag promoveerde aan
Wageningen Universiteit, blijkt dat foliumzuur in hoge doseringen bij deze groep mensen de
kans op kanker doet toenemen, behalve als ze tegelijk voldoende vitamine B2 binnenkrijgen.
In deze combinatie is zelfs sprake van een lager risico op kanker.
Uit haar onderzoek, waarop ze vandaag
promoveerde aan Wageningen Universiteit, blijkt dat foliumzuur in hoge doseringen bij deze
groep mensen de kans op kanker doet toenemen, behalve als ze tegelijk voldoende vitamine
B2 binnenkrijgen. In deze combinatie is zelfs sprake van een lager risico op kanker.
http://www.refdag.nl/artikel/1241756/
Rood vlees en vleeswaren verhogen
kans op darmkanker
Mensen die veel rood vlees en vleeswaren
eten hebben meer kans op darmkanker. Het eten van vis verlaagt de kans op darmkanker. Dit
blijkt uit een groot Europees onderzoek naar de relatie tussen voeding en kanker. De
onderzoeksresultaten worden vandaag gepubliceerd in de JNCI (Journal of National Cancer
Institute), het wetenschappelijke tijdschrift van het Amerikaanse Nationale Kanker
Instituut.
Vanuit Nederland hebben het
Rijksinstituut Volksgezondheid en Milieu (RIVM), Centrum voor Voeding en Gezondheid en het
Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht meegewerkt aan het EPIC-onderzoek (European
Prospective Investigation into Cancer and Nutrition).
Vlees
Voor personen die per dag gewoonlijk 160 gram of meer (ruim anderhalf ons) rood vlees en
vleeswaren eten bedraagt het risico om binnen 10 jaar deze vorm van kanker te krijgen 1,7
procent. Voor deelnemers, die gewoonlijk minder dan 20 gram per dag eten (eens per week of
minder) bedraagt dit risico 1,3 procent. Dit betekent dat mensen die veel rood vlees en
vleeswaren eten 35 procent meer kans hebben op het ontwikkelen van darmkanker.
Vis
Voor mensen die gewoonlijk minder dan 20 gram vis per dag eten (minder dan eens per week
een portie vis) is het risico op darmkanker in 10 jaar 1,9 procent. Vergelijkbaar met
deelnemers die gewoonlijk 80 gram of meer per dag eten (ten minste om de dag een portie
vis) is dit risico 1,3 procent.
Er is geen relatie gevonden met
consumptie van kip- en ander gevogelte. De relaties met vis en vlees zijn onafhankelijk
van het verlaagde risico op darmkanker bij een hoge vezelconsumptie, die in dezelfde
onderzoeksgroep al eerder werd gevonden.
Darmkanker
In de Europese onderzoeksgroep zijn over een periode van bijna 5 jaar 1329 gevallen van
darmkanker ontstaan. In Nederland worden ieder jaar ongeveer 5000 nieuwe gevallen van
darmkanker bij mannen en ongeveer 4500 nieuwe gevallen bij vrouwen vast gesteld. Daarmee
is darmkanker naast prostaat- en longkanker een van de meest voorkomende kankervormen bij
mannen in Nederland. Bij vrouwen komt darmkanker op de tweede plaats na borstkanker.
In Nederland worden in vergelijking met
andere west Europese landen veel nieuwe gevallen van darmkanker geconstateerd, ruim 40 op
de 100. 000 vrouwen. Hiermee komt Nederland op de tweede plaats, na Denemarken. Bij mannen
is dit 60 op de 100. 000. Hiermee komen we op de vierde plaats, na Ierland, Oostenrijk en
Duitsland.
Onderzoek
Dit langlopende en grootschalige WHO-onderzoek is uitgevoerd door het
kankeronderzoeksinstituut van de WHO in Lyon, het IARC (International Agengy for Research
on Cancer). Het EPIC-onderzoek is een project dat valt onder het IARC. Meer dan een half
miljoen West-Europeanen, waaronder ruim 40 000 Nederlanders (mannen en vrouwen), zijn bij
deze studie betrokken.
Vrijwilligers
gezocht
U zult begrijpen dat wij
onmogelijk alles alleen kunnen doen dus mocht je willen helpen bij een bepaald thema,
vertaalwerk, links bezoeken etc dan is alle hulp welkom.
Mvg
Ron Fonteine
Email adres: ugamedia@wirehub.nl